SUPERVISI PENDIDIKAN DALAM MEMBANGUN REPUTASI DAN PENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN

Keywords:
Education Supervision, Reputation, Quality of EducationAbstract
Educational supervision is the main element in building the reputation and quality of education. This research aims to investigate whether educational supervision can serve as a vital instrument in maintaining accountability, enhancing the quality of learning, and preserving the reputation of educational institutions. This research employs a library research methodology. The findings of this study reveal the significant role of supervision in an educational context and outline several benefits it yields. Through the effective supervisory process, schools and educators can identify and address weaknesses in teaching methods, curriculum, and assessment. It not only improves the quality of education but also ensures compliance with national standards. Furthermore, educational supervision helps maintain a positive image of schools and educators, enhances customer satisfaction (students and parents), and makes a substantial contribution to building a strong reputation for education. Thus, educational supervision functions not only as a surveillance instrument but also as the key pillar in creating an outstanding and respected education system.
References
Alawiyah, Faridah. “Standar Nasional Pendidikan Dasar Dan Menengah.” Aspirasi 8, no. 1 (2017): 81–92.
Aldini, Miza Nina, Anisya Hanifa Dinda, Sarah Yulinda, Octavia Chotimah, and Sauda Julia Merliyana. “Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka.” Edumaspul: Jurnal Pendidikan 6, no. 1 (2022): 974–80. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3394.
Alifah, Siti. “Peningkatan Kualitas Pendidikan Di Indonesia Untuk Mengejar Ketertinggalan Dari Negara Lain.” CERMIN: Jurnal Penelitian 5, no. 1 (2021): 113. https://doi.org/10.36841/cermin_unars.v5i1.968.
Andri Winarto, Eka Mahmud, Akhmad Muadin. “Manajemen Humas Dalam Membangun Citra Lembaga: Studi Multisitus Di STAI Sangatta Dan STIPER Sangatta Kutai Timur.” Sustainable 6 (2023).
Anwar, Muhammad Saiful. “Ketimpangan Aksesibilitas Pendidikan Dalam Perpsektif Pendidikan Multikultural.” Foundasia 13, no. 1 (2022): 1–15.
Asy’Ari, Hasan. “Implementasi Corporate Social Responsibility (CSR) Sebagai Modal Sosial Pada PT NEWMONT.” program Pascasarjana Universitas Diponegoro, 2009.
Ifendi, Mahfud. “Kompetensi Manajerial Mahasiswa Prodi MPI STAI Sangatta Kutai Timur Dalam Pengenalan Lapangan Pendidikan.” JURNAL TARBAWI STAI AL FITHRAH Volume 9, no. Nomor 1 (2020): 39–58.
Indonesia, Kementrian Keuangan Republik. “Pemerintah Alokasikan Anggaran Pendidikan Tahun 2023 Sebesar Rp608,3 Triliun,” 2022.
Kalalo, Rieneke Ryke, and Theo Chanra Merentek. “Peranan Supervisi Pendidikan Dalam Rangka Meningkatkan Kualitas Pendidikan Di Indonesia.” Rhapsodi Jurnal Studi Multidisiplin 1, no. 2 (2023): 64–74.
Kemenag, Balitbang. Quran Kemenag, n.d.
Khatibah. “Penelitian Kepustakaan.” Iqra’ 05, no. 01 (2011): 1–4.
Kusyaeni. “Supervisi Dalam Al-Qur’an Dan Hadits.” Educational Leadership: Jurnal Manajemen Pendidikan 2, no. 2 (2023): 231–46. https://doi.org/10.24252/edu.v2i2.34510.
leady syahreza. “MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN MELALUI SUPERVISI PENDIDIKAN UNTUK MENCAPAI KUALITAS PENDIDIKAN NASIONAL,” 2023.
lusi, winda. Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan Di Indonesia Melalui Supervisi Pendidikan, 2019. https://doi.org/10.31227/osf.io/6knqb.
Moh. Rois Abin, Rahadian Fatawi, Ainur Rofiq. “Peningkatan Mutu Pendidikan Sebagai Strategi Menjaga Reputasi” 6, no. 2 (2019): 213–25.
Munirah. “Sistem Pendidikan Di Indonesia Antara Keinginan Dan Realita.” Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan UIN Alauddin Makassar 2, no. 2 (2015): 233–45.
Mustopa, Ali Mustopa Yakub Simbolon, and Iswantir Iswantir. “Pengembangan Manajemen Lembaga Pendidikan Islam Di Era Disrupsi.” Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan 15, no. 1 (2023): 1–12.
Nurita, Ita, M. Eka Mahmud, and Mohammad Salehudin. “Strategi Kepala Sekolah Membangun Partisipasi Masyarakat Untuk Eksistensi Sekolah.” An-Nadzir : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 1, no. 01 (2023): 51–64. https://doi.org/10.55799/annadzir.v1i01.244.
Pemerintah Indonesia. Peraturan Pemerintah tentang standar nasional pendidikan dengan (PP no. 19 tahun 2005). Sekretariat Negara Indonesia, issued 2005.
Pusat Informasi dan Hubungan Masyarakat Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Ringkasan Eksekutif Survey Kepuasan Pemangku Kepentingan Pendidikan (Steakholder Satisfaction Survey) 2013, 2016.
Ramadina, Rifda, Nadia Sabrina Siregar, Arya Tantri, Nurul Anjani Daulay, Malik Ubaydillah, and Muhammad Rizki Maulana. “Peran Supervisi Pendidikan Terhadap Peningkatan Mutu Belajar Dan Mengajar.” Sublim: Jurnal Pendidikan 1, no. 1 (2023): 1–16. https://doi.org/10.33487/sublim.v1i1.5602.
Saputra, David Adi, Mahfud Ifendi, Ayu Febriyanti Utami, Nur Safitri, St. Maizah, and Juhrika Wulan Syah. “IMPLEMENTASI FUNGSI-FUNGSI MANAJEMEN DALAM MENGELOLA PERPUSTAKAAN DI SMK NEGERI 2 SANGATTA UTARA.” An-Nadzir : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 01, no. 01 (2023): 24–37.
ST MASYITA YAHYA, S T. “EFEKTIFITAS SUPERVISI PENDIDIKAN DALAM MENINGKATKAN MUTU PEMBELAJARAN PAI KELAS VIII DI SMP PMDS PUTRA KOTA PALOPO.” INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI PALOPO, 2014.
Suparliadi, Suparliadi. “Peran Supervisi Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan.” Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT) 4, no. 2 (2021): 187–92. https://doi.org/10.31539/alignment.v4i2.2571.
Turmidzi, Imam. “Implementasi Supervisi Pendidikan Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Madrasah.” Tarbawi: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam 4, no. 1 (2021): 33–49.
Yusrina, Elvi. “Meningkatkan Mutu Pendidikan Melalui Supervisi Pendidikan Dalam Pengembangan Sarana Dan Prasarana Untuk Mencapai Kualitas Pendidikan.” OSF Preprints, no. 4 (2019): 1–4.
Zulkifli, Zulkifli, Murni Murni, Akhmad Riadi, Imam Hanafie, Jamal Syarif, Mahfud Ifendi, and Surono Surono. Pendidikan Islam Di Era Smart Society 5.0. Surabaya: Global Aksara Pers, 2023.