STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KINERJA PENDIDIK MELALUI MANAJEMEN SUPERVISI
Keywords:
Strategy, Headmaster, Educator Performance SupervisionAbstract
Educating the nation's life and creating quality human resources can be pursued through education. To create this, of course, professional educators are needed so that the education process runs well. Therefore, it is necessary to improve the performance of a teacher. Therefore, this study aims to inform about the strategies carried out by school principals in improving the performance of educators/teachers in their institutions. This study uses qualitative methods with the type of literature study research. The results of this study explain that the principal uses supervision management from planning, implementation, supervision, and even evaluation as a strategy for improving the performance of a teacher. Supervision carried out by the principal is very important in improving teacher performance because supervision can facilitate teachers in improving their competence. Of course, with several strategies including coaching, supervision, motivating, and evaluating teacher performance.
References
Amin, Moh. “Impelemntasi Manajemen Strategis Kepala Sekolah Menengah Pertama Di Kabupaten Serang.” Tarbawi 2, no. 02 (2017): 41–57.
Aprilianti, Yuni, Akhmad Muadin, and Muchammad Eka Mahmud. “SUPERVISI PENDIDIKAN DALAM MEMBANGUN REPUTASI DAN PENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN.” An-Nadzir : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 01, no. 02 (2023).
Arifin, Jenal. “Implementasi Manajemen Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Kompetensi Profesional Guru.” JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan 5, no. 9 (2022): 3850–57.
Damayanti, Wida. “Peningkatan Mutu Kinerja Guru Melalui Supervisi Akademik Di SMK Negeri 1 Salatiga Menghadapi PKG 2016 (Solusi Perubahan Dengan Gabungan Model Supervisi Akademik Artistic Model Dan Cooperative Development Model),” 2016.
dirgantoro, Crown. Manajemen Strategik (Konsep, Kasus Dan Implementasi). Jakarta: grasindo, 2001.
Efendi, Nur. Supervisi Pendidikan Islam: Pembinaan Gururu Profesional Dalam Proses Pembelajaran. Yogyakarta: Gardhawaca, 2022.
Erjatiabbas. Magnet Kepemimpinan Kepala Madrasah Terhadap Kinerja Guru. Jakarta: Elex Media Komputindo, 2017.
Fatonah, Ratih, and Mahfud Ifendi. “Strategi Perumusan Misi Jasa Pendidikan Di Era Digital.” Al Amiyah : Jurnal Ilmiah Multidisplin 01, no. 01 (2024): 51–64.
Hamid, Abdul, Didin Wahidin, Achmad Mudrikah, and Usep Kosasih. “Manajemen Supervisi Akademik Dalam Meningkatkan Kinerja Guru.” Jurnal Pendidikan Tambusai 6, no. 1 (2022): 4747–53.
Herningsih. , Kinerja Dosen Dan Karyawan. Malang: Media Nusa Creative, 2015.
Huda, Mualimul. “Analisis Faktor Kinerja Guru Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Madrasah.” Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 5, no. 01 (2022): 1–18.
Ihsan ahmad said, dkk. Pengantar Manajemen. Jawa Barat: media sains indonesia, 2020.
Ifendi, Mahfud. “Kompetensi Manajerial Mahasiswa Prodi MPI STAI Sangatta Kutai Timur Dalam Pengenalan Lapangan Pendidikan.” JURNAL TARBAWI STAI AL FITHRAH 09, no. 01 (2020).
Kartomo, Andhika Imam, and Slameto Slameto. “Evaluasi Kinerja Guru Bersertifikasi.” Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan 3, no. 2 (2016): 219–29.
Lexi J moleong. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2016.
Maharani, Shinta Ikrana, and Chusnul Chotimah. “Strategi Supervisi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru.” SKILLS: Jurnal Riset Dan Studi Manajemen Pendidikan Islam, 2023, 51–61.
Morissan. Manajemen Public Relation: Strategi Menjadi Humas Profesional. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2018.
Mukhtar, Mukhtar. “Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pada SMP Negeri Di Kecamatan Masjid Raya Kabupaten Aceh Besar.” Jurnal Administrasi Pendidikan Program Pascasarjana Unsyiah 3, no. 3 (2015): 93917.
Mulyasa. Manajemen Dan Keepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara, 2005.
Novianti, Herna. “Pelaksanaan Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru.” Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana 9, no. 2 (2015).
sihombing, Wunston leonard. Supervisi Akademik Pendidikan. Medan: Yayasan Kita Menulis, 2022.
Siswanto, Edi. Supervisi Pendidikan Menjadi Supervisor Yang Ideal. Semarang: UNNES Press, 2021.
siti marmoah. Administrasi Dan Supervisi Pendidikan Teori Dan Prantek. Yogyakarta: Deepublish, 2012.
Sulhan, Muwahid. Supervisi Pendidikan: Teori Dan Praktek Dalam Mengembangkan SDM Guru. Acima Publishing Surabaya, 2013.
Susanto, Ahmad. Konsep, Strategi Dan Implementasi Manajemen Peningkatan Kinerja Guru. Jakarta: Prenada media, 2016.
Syafarina, Lina, E. Mulyasa, and Nandang Koswara. “Strategi Manajerial Penguatan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru.” Jurnal Educatio FKIP UNMA 7, no. 4 (2021): 2036–43.
“Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen.” n.d