URGENSI MANAJEMEN DALAM PELAKSANAAN LAYANAN  BIMBINGAN DAN KONSELING DI SEKOLAH 
	
	
	
 
						
							 
								https://doi.org/10.55799/annadzir.v3i01.696
							
						
					Keywords:
Management, Guidance, CounselingAbstract
In addition to misconceptions in guidance and counseling activities, problems also occur in guidance and counseling services in schools, related to the management of guidance and counseling, which is not yet optimal. This is illustrated based on phenomena that occur in schools, including lack of student needs analysis, unclear objectives of BK activities, absence of structured BK programs, high workload of BK teachers, limited facilities and infrastructure, lack of cooperation with subject teachers and parents, lack of BK teacher competence, irregular evaluation, absence of feedback mechanisms. The implementation of guidance and counseling programs in schools will not run smoothly without effective guidance and counseling management. This study aims to explain narratively the importance of management in implementing guidance and counseling services in schools. The approach in this study uses a qualitative approach with a type of library research. The results of the discussion show that the implementation of guidance and counseling services in schools needs to use the POAC management principle, which includes planning, organizing, actuating, and controlling, and the need for cooperation with all school stakeholders.
References
Anggito, Albi. Johan Setiawan. Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi, Jawa Barat: CV Jejak, 2018.
Asni, Asni, Dwi Dasalinda, and Dini Chairunnisa. “Penerapan Fungsi Manajemen Poac (Planning, Organizing, Actuating, and Controlling) Dalam Layanan Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah.” Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru 9, no. 1 (2024): 357–64.
Badriyah, Badriyah, Daris Susanto, Erpan Fauzi, and Kamaludin Kamaludin. “Peran Guru BK Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Di SMK Negeri 1 Cimerak.” Jurnal Ilmiah Al-Muttaqin 9, no. 1 (2023): 26–32.
Depdiknas, R I. Penataan Pendidikan Profesional Konselor Dan Layanan Bimbingan Dan Konseling Dalam Jalur Pendidikan Formal. jakarta: Cipta Jaya, 2008.
Fattah, Nanang. Landasan Manajemen Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2009.
Habsy, Bakhrudin All, Laura Maulita Agustin, Dira Anindia Ayu Rosidin, Tabita Tindie Yuliana, Pribadi Wahyu Santiko, and Talitha Hasnabila Firjatullah. “Memahami Konsep Manajemen BK Dengan Melihat Pola Organisasinya Di Sekolah.” Semantik: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Budaya 2, no. 4 (2024): 329–45.
Ipah Saripah, Ipah. “Fungsi Manajemen Bimbingan Dan Konseling Di Pesantren Persatuan Islam (Penelitian Di Pesantren Persatuan Islam No 19 Bentar Garut).” UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 2014.
Khairirani, Khairirani, Muhammad Nasir, and Rizky Andana Pohan. “Analisis Miskonsepsi Pelayanan Bimbingan Dan Konseling Di SMA Dan MAN Idi Rayeuk.” Syifaul Qulub: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam 2, no. 2 (2021): 73–79.
Khusnul Wardan, Tri Velyna. Bimbingan Dan Konseling. Bandung: Mujahid Press, 2018.
Luddin, Abu Bakar M. Dasar Dasar Konseling. Perdana Publishing, 2010.
Mortensen, Donald G, and Allen M Schmuller. Guidance in Today’s Schools. new york: John Wiley, 1959.
Mutia, S. “Pelaksanaan Program Layanan Bimbingan Dan Konseling Disekolah.” Intelektualita, 2021.
Neviyarni, S. Manajemen Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah (Konsep, Masalah Dan Solusi). Jakarta: Kencana Prenada Media Goup, 2023.
Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. “Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Nomor 46 Tahun 2023 Tentang Pencegahan Dan Penanganan Kekerasan Di Lingkungan Satuan Pendidikan,” 2023.
Prayitno. Jenis Layanan Dan Kegiatan Pendukung Konseling (Pendidikan Profesi Konseling). Padang: FIP UNP, 2012.
Prayitno, H. Panduan Kegiatan Pengawasan Bimbingan Dan Konseling Disekolah. Jakarta: PT. RINEKA CIPTA, 2001.
Saputra, David Adi, Mahfud Ifendi, Ayu Febriyanti Utami, Nur Safitri, St. Maizah, and Juhrika Wulan Syah. “Implementasi Fungsi-Fungsi Manajemen Dalam Mengelola Perpustakaan Di SMK Negeri 2 Sangatta Utara.” An-Nadzir : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 01, no. 01 (2023): 24–37.
Siraj, S Pd. Profesi Pendidikan: Tinjauan Teoritik Manajemen Pengembangan Profesionalisme Guru. PT KIMHSAFI ALUNG CIPTA, 2022.
Sumarto, Sumarto. “Manajemen Konseling Sekolah Dalam Mengatasi Masalah Siswa Di Pondok Pesantren Ulumul Qur’an Hidayatullah Kabupaten Rejang Lebong.” Jurnal Pendidikan Guru 5, no. 1 (2024).
Sutrino Hadi. Metodelogi Research. Yogyakarta: Andi Offset, 2002.
Syahri, Lia Mita, Mudjiran Mudjiran, Dina Sukma, and Syahrial Syahrial. “Kesiapan Konselor Dalam Proses Konseling Yang Berhasil.” Jurnal Bimbingan Konseling Dan Psikologi 2, no. 2 (2022): 82–91.
Undang-Undang, R I. Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Metode Pendidikan Nasional Dan Peraturan Pemerintah RI Tahun 2010 Tentang Penyelenggaraan Pendidikan Serta Wajib Belajar. Bandung: Citra Umbara. Bandung: Cintra Umbara, 2012.
Wardhani, Nurnaifah Selvia, Euis Farida, and Eka Sakti Yudha. “Profil Kompetensi Pedagogik Dan Profesional Guru Bimbingan Dan Konseling SMA Di Kota Bandung.” Indonesian Journal of Educational Counseling 3, no. 2 (2019): 147–54.
Zamroni, Edris, and Susilo Rahardjo. “Manajemen Bimbingan Dan Konseling Berbasis Permendikbud Nomor 111 Tahun 2014.” Jurnal Konseling Gusjigang 1, no. 1 (2015): 0–11.
						
 Tri Velyna
							
 STAI Sangatta Kutai Timur, Indonesia 
																	





 







