EFEKTIVITAS MANAJEMEN IKLIM KELAS DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA DI SD NEGERI 06 LUBUK KELIAT, SUMATERA SELATAN
Keywords:
Effectiveness, Classroom Management, Learning AchievementAbstract
The purpose of this research is to find out how class management creates creative, innovative, fun, and interesting learning effectiveness towards learning at SD Negeri 06 Lubuk Keliat Ogan Ilir Regency. A conducive learning situation needs to be maintained so that the growth and development of students are effective and efficient. Therefore, improving the quality of learning in the classroom must be carefully considered because it is one of the supporting factors for improving the quality of education. The research method used is Descriptive in Qualitative form. The subject of this research is SD Negeri 06 Lubuk Keliat Ogan Ilir Regency. Data collection techniques and tools using live communication techniques, direct observation
techniques, and documentation studies. The study found that classroom management plays an important role in improving student learning performance at SD Negeri 06 Lubuk Keliat. The result of this study indicates that teachers who are able to lead learning well are able to create a learning environment that supports and encourages students to be active in class and has a positive impact on improving learning outcomes.
References
Abdul Hamid Wahid, Chusnul Muali, Mutmainnah Mu, and Tmainnah. “Manajemen Kelas Dalam Menciptakan Suasana Belajar Yang Kondusif, Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Siswa.” Al-Fikrah 5, no. 2 (2017).
Analisna, Analisna, Uswatun Umi Zarhasih, Ramdanil Mubarok, and Roihan Sadad. “Strategi Kepala Sekolah Dalam Mengelola Iklim Sekolah Di Lembaga Pendidikan Dasar.” An-Nadzir : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 01, no. 01 (2023).
Anggi Astuti. “Sistem Kompensasi Di SMK Dinamika Pembangunan 2 Jakarta Timur.” Skripsi Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah Jakarta 1, no. 11 (2020): 87.
Aprilianti, Yuni, Akhmad Muadin, and Muchammad Eka Mahmud. “Supervisi Pendidikan Dalam Membangun Reputasi Dan Peningkatan Mutu Pendidikan.” An-Nadzir : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 01, no. 02 (2023).
Arina ati khusana, Suhartono, Rukmaniyah. “Analisis Pengelolaan Kelas Untuk Menciptakan Iklim Belajar Yang Kondusif Di Kelas IV SDN Argopeni Tahun Ajaran 2020/2021.” Jurnal Ilmiah Kependidikan 9 (2021): 535–36.
Asep Saipul Hamdani. Pengembangan Kreativitas Siswa Melalui Pembelajaran. Jakarta: Rinka Cipta, 1999.
B. Uno Hamzah. Orientasi Baru Dalam Psikologi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara, 2006.
Bina Fatma Aprilia. “Strategi Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Efektifitas Pembelajaran.” Inspirasi Manajemen Pendidikan 8, no. 4 (2020): 441.
Dewi Nikmatul Latifah. “No Title.” Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran 3, no. 1 (2023): 69.
Dr. M. Nazir. Metode Penelitian Kualitatif: Wawancara Dan Observasi. Jakarta: erlangga, 2014.
E Mulyasa. Menjadi Guru Professional. Edited by remaja rosda Karya. bandung, 2007.
fatma, novia. “Efektivitas Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Di MTs Muallimin Univa Medan Kecamatan Medan Amplas.” Ilmu Ekonomi Dan Bisnis Islam 2, no. 2 (2020): 51.
Iskandar Agung. Meningkatkan Kreativitas Pembelajaran Bagi Guru. Jakarta: erlangga, 2010.
Margono. Metodologi Penelitian Pendidikan. Edited by Rineka Cipta. Jakarta, 2010.
Markus Oci. “Kreativitas Belajar.” Teologi SCANTUM DOMINE 3, no. 1 (2008): 57.
Miftahir Rizqa, Azha Apriliani, dMiftahir Rizqa, Azha Apriliani, dan N. A. S. (2024). Meta Analisis: Pengaruh Manajemen Kelas yang Efektif terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Siswa. Basicedu, 8(1), 110.an Nurul Arafah S. “Meta Analisis: Pengaruh Manajemen Kelas Yang Efektif Terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Siswa.” Basicedu 8, no. 1 (2024): 110.
Munia Ningsih, Sumarwiyah, Deka Setiawan. “Meningkatkan Kreativitas Dan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif STAD.” Jurnal Basicedu 1, no. 2 (2020): 74–79.
———. “Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Student Facilitator and Explaining Pada Kelas IV A SDN Ngaglik 01.” Basicedu 1, no. 2 (2020): 74–79.
Rafika Rahmi, Rose Mini Agoes Salim. “Peran Pelibatan Diri Siswa Sebagai Mediator Dalam Hubungan Antara Iklim Kelas Dengan Sikap Kreatif Siswa SD Sekolah Alam.” Jurnal Psikologi Undip 16, no. 1 (2017): 79.
Rahmawati, Kurniati. “Harlock.” Pendidikan Dasar Islam 5, no. 1 (2021): 113.
Rusman. Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press, 2013.
Saiful Sagala Dajamah. Guru Dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta, 2000.
Sari, Eka Maya. “Komnsep Contextual Teaching and Learning Dalam Meeciptakan Iklim Belajar Mengajar Menyenangkan Dan Bermakna.” Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran 1, no. 1 (2022): 59.
Shoutul Ingfana Mahid. “Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar PAI Siswa” 1, no. 1 (2013): 17.
Supardi. Kinerja Guru. Jakarta: Rajawali Press, 2013.
Usman. “Deskripsi Hasil Belajar Siswa Ditinjau Dari Pemecahan Masalah Matematika.” Pendidikan Dasar Islam 5, no. 1 (2020): 27.
Utami Munandar. Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta, 1999.
Wahyuni, Yusri. “Identifikasi Gaya Belajar (Auditorial, Kinestetik) Mahasiswa Pendidikan Matematika Universitas Bung Hatta” 10, no. 2 (2017): 130.
Wulan Sari, Nurvica Sari. “Srategi Guru Dalam Menumbuhkan Iklim Kelas Yang Kondusif.” Pendidikan Tambusai 7, no. 1 (2023): 1042.
Zulkifli, Zulkifli, Murni Murni, Akhmad Riadi, Imam Hanafie, Jamal Syarif, Mahfud Ifendi, and Surono Surono. Pendidikan Islam Di Era Smart Society 5.0. Surabaya: Global Aksara Pers, 2023.